Sjöberg fuskare?

"Intensivare dopning på Sjöbergs tid"

Stefan Holm.

Patrik Sjöberg och Stefan Holm har båda vunnit VM i höjdhopp.

De är minst lika duktiga på att kasta skit - på varandra.

Efter förra veckans ordkrig under GE-galan kommer nu nästa kontroversiella utspel.

- Anledningen att vi hoppar lägre än på Sjöbergs och Sotomayors tid är samma som att de stöter kortare kula. Det var ett intensivare dopningsarbete då, säger Holm i kvällens "Rakt på med KG Bergström" i SVT.

När Stefan Holm växte upp som liten grabb hade han Patrik Sjöberg som idol.

Med det var då.

Under den senaste tiden har våra två största höjdhoppare genom tiderna mest ägnat sig åt att kasta skit på varandra och ordkriget har blossat upp ordentligt och intensifierats de senaste dagarna.

Under GE-galan i Globen i förra veckan floppade Holm över 2,30 för 119:e gången och drog direkt på sig en t-shirt med det syrliga budskapet: "119 Holm är fler än 118 Sjöberg".

Fortsatte i "Sportklubben"

Sjöberg svarade direkt:

- 2,42 är bättre än 2,36. Det hörs ju på namnet: h ö j d-hopp. Annars hade det ju hetat något annat.

Sent igår fortsatte bråket - i debattprogrammet "Sportklubben" i TV4 Sport.

- Om man tycker om att provocera, så förstår jag inte att man blir provocerad av en t-shirt. Jag tycker inte att man ska gå till personangrepp, sa en märkbart irriterad Stefan Holm angående de uttalanden Sjöberg gjort om att Holm mobbats som yngre.

- Om du ska prata personangrepp kan du väl rannsaka dig själv och dina krönikor du skriver. Det här är sagt med glimten i ögat. Holm är lite för känslig, kontrade Sjöberg.

- Jag är inte känslig. Jag har tigit väldigt länge om vad Patrik sagt om mig. Jag har försökt hoppa högre och högre för att få tyst på honom, sa Holm.

"Statsstyrd dopning"

I kvällens "Rakt på med KG Bergström" i SVT kommer nästa replik när Holm ger sin syn på varför han och hans konkurrenter inte når upp till de höjder som Patrik Sjöberg gjorde under sin tid som aktiv under 80- och 90-talet.

Marcus Leifby
Marcus Leifby

- Anledningen att vi hoppar lägre än på Sjöbergs och Sotomayors tid är samma som att de stöter kortare kula. Det var ett intensivare dopningsarbete då, säger Holm som samtidigt passar på att förtydliga att han inte tror att Sjöberg dopat sig.

- Framför allt i gamla Östeuropa där det förekom statsstyrd dopning. Men jag vill verkligen poängtera att jag inte tror att Patrik Sjöberg var dopad.

To be continued...


 
Läste denna artikel, och undrar bara varför inte stefan frågar patrik rakt ut varför han dopade sig under sin aktiva period. För mig är det uppenbart att om man som vuxen drar i sig kokain i näsan så nog fan har man använt sig av alla de tänkbara medel som fanns till hands på hans tid för att bli bäst inom sin gren.
Förhoppningsvis har jag fel i min fundering, men verkar det inte lite konstigt att nu när det är hårdare dopingkontroller så stöts det kula och hoppas höjd sämre.
Vad tror ni?  komentera gärna.
/Bryggare Per


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag håller med dig! Sämre resultat men bättre hälsa är väl det som gäller i dagens läge! :-) Jag tycker oxå att han bara ska fråga rent ut i stället för att dansa likt en katt runt het gröt! Wuz! :-)
Ha det bra!

2008-02-26 @ 12:40:07
URL: http://therese4.blogg.se
Postat av: TaZty

Sjöberg var dopad då, och är det ännu.

2008-02-26 @ 12:48:20
URL: http://tazty.webblogg.se/
Postat av: Kanf Keato

"Men jag vill verkligen poängtera att jag inte tror att Patrik Sjöberg var dopad" tycker att han antyder det även om han inte vågar säga det rent ut.

Det säger sig själv, tycker jag, att folk inom i princip dom flest grenar var dopad tidigare. Varför tror jag det? Jo, får allt är snabbare och lättare nu, men ändå slås det inte så många rekord, där det inte visar sig senare att personen i fråga hade dopat sig. Om rekord kan hålla 10 - 15 - 20 år så är det något som är skumt tycker jag

2008-02-26 @ 13:50:54
URL: http://keato.blogg.se
Postat av: PO

Regler ändras hela tiden, går det verkligen att jämföra dagens resultat med tidigare resultat? Idag har de som sysslar med idrott, inom såväl motorsport såsom friidrott, helt andra förutsättning vad det gäller träning och utrustning. Inom spjut kastade de tidigare för långt och därför konstruerade de nya spjut som inte kan kastas lika långt. Jag försvarar verkligen inte doping, men jag upplever det som att ett rekord är ett resultat som är bäst för stunden och inte kan jämföras med andra resultat.

Vad betyder då egentligen ett världsrekord?

2008-03-12 @ 10:58:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0